Technika jazdy pod górę na siedząco
2018-12-13Technika pokonywania zakrętów
2018-12-13Lubicie stawać w korbach jadąc pod górę? To bardzo efektywna technika jazdy, ale wymaga dobrej techniki, aby nie kosztowała zbyt wiele sił.
Jej zaletą jest odciążenie mięśni czworogłowych na rzecz dwugłowych i ud oraz możliwość wygenerowania wysokiej mocy w krótkim czasie, np. w trakcie ataku lub przeskoku do rywala. Podczas jazdy treningowej pozwala również zmniejszyć monotonię jazdy na siedząco. Staraj się często wykorzystywać jazdę w korbach zwłaszcza gdy masz niską masę ciała (<70kg), bo pozwoli Ci to w efektywny sposób generować wyższą moc na podjazdach tracąc mniej energii niż u zawodników cięższych.
PRAWIDŁOWA TECHNIKA:
- podjazdy o długości 100-600m pokonuj w większości na stojąco, zwłaszcza jeśli ich nachylenie wynosi >7% – im bardziej stromy podjazd, tym więcej korzyści daje jazda na stojąco
- skup się na głębokim oddechu dostosowanym do kadencji pedałowania na ile to możliwe, pozwoli to nieco zmniejszyć koncentrację na bólu i poprawi efektywność oddychania
- napnij mięśnie rąk, staraj się podciągać kierownicę w górę pracująć tricepsem, bicepsem i ramionami.
trzymaj kierownicę w szerokim uchwycie górnym – najlepiej za klamkomanetki - tuż przed przejściem do pozycji stojącej wrzuć 1-2 ząbki niżej na kasecie, aby wykorzystać większy nacisk całego ciężaru ciała na pedały i uzyskać lepsze przyspieszenie. Po powrocie do pozycji siedzącej zrzuć też od razu przełożenie na lżejsze, takie jak przed wstaniem.
- pedałuj na stojąco w kadencji 60-75, w zależności od stopnia zaawansowania (w większości przypadków im wyższy rytm tym lepiej)
- postaraj się, aby pierwszy krok do przejścia na stojąco następował w górnej pozycji korby – wówczas unikniesz szarpnięcia rowerum w tył, co jest bardzo przydatne podczas jazdy w grupie
- jeśli ktoś jedzie bezpośrednio za Tobą, daj mu znać że wstajesz – machnij delikatnie obydwiema dłońmi w boki, to znak że będziesz wstawał na pedały
- staraj się zminimalizować bujanie rowerem na boki, dzięki temu stracisz mniej energii. Aby to zrobić, skup się na patrzeniu na wprost toru jazdy i oddychaniu. Staraj się, aby bujanie nie wynosiło więcej niż 20-30cm od normalnego toru jazdy
NAJCZĘSTSZE BŁĘDY:
- jazda na przełożeniu zbyt twardym (rytm <60 na większości podjazdu)
- brak zmiany przełożenia przy powrocie do jazdy na siedząco (na bardziej miękkie)
- nadmierne bujanie rowerem
- złe dobranie tempa – agresywne przejście do jazdy na stojąco i generowanie wysokiej mocy po czym nagły spadek sił
- zbyt częste zmiany pozycji siedzącej na stojącą i odwrotnie
Myślisz o treningach kolarskich? Jeśli chcesz przenieść swoją jazdę na wyższy poziom, mamy dla Ciebie dwie świetne opcje:
- Gotowe plany treningowe – jeśli wolisz coś gotowego, wybierz jeden z naszych planów i zacznij realizować swoje cele już dziś!
- Indywidualna opieka trenera – pracuj 1:1 z doświadczonym trenerem, który będzie stale czuwał nad indywidualnym dopasowaniem obciążenia treningowego i wspierał Cię w kolarskim rozwoju.