Jeździsz zimą na rowerze? Zastosuj te 8 wskazówek, aby robić to przyjemniej!

Co robić, żeby szybciej pływać? Pływacki blok treningowy
16 marca 2018
Silny core – jak go zrobić i jakie daje korzyści?
16 marca 2018

1. Ubieraj się ciepło!

  • zwróć szczególną uwagę na ręce (polecam rękawice narciarskie lub kolarskie rękawice zimowe) i buty (grube pokrowce zimowe lub najlepiej buty zimowe jeśli jeździsz często)
    ubieraj 2-3 warstwy nie więcej
  • zainwestuj w spodnie zimowe – zakładanie więcej niż 1 warstwy na nogi krępuje ruchy
  • jeśli zimno Ci w kolana pomimo zimowych spodni, załóż na zewnątrz ocieplacze na kolana

2. Zacznij w komforcie

  • wypij gorący napój (kawa/herbata lub nawet izotonik zalany ciepłą wodą) przed wyjściem na zewnątrz, aby zacząć rozgrzewkę w komforcie cieplnym
  • rozgrzewaj się 15-20min na wysokiej kadencji 95-100 i co 5min zwiększaj intensywność jazdy, aby szybko wejść w komfort cieplny

3. Bądź widoczny

  • odblaski, jaskrawe kolory, światełka z przodu i z tyłu – wszystko to pomaga dostrzec Cię kierowcom dużo wcześniej i zareagować na Twoją obecność na szosie
  • unikaj: czarnych kolorów, braku odblasków na odzieży, jazdy bez świateł (nawet w ciągu dnia)

4. Planuj swoją trasę

  • zimą pogoda nie wybacza – gdy się zgubisz w lesie lub złapiesz gumę daleko od domu, droga powrotna jest długa i zimna, a zmrok zapada szybko. Wybieraj raczej znane trasy
  • dobrze jest poruszać się po rundach blisko miejsca zamieszkania – pozwoli to szybko wrócić do domu w razie załamania pogody/gumy/awarii

 

5. Zwracaj uwagę na wiatr

  • najpierw jedź pod wiatr (rozgrzejesz się i pokonasz opory wiatru gdy masz najwięcej energii)
  • wracaj z wiatrem (unikniesz lodowatego wiatru w twarz gdy jesteś już rozgrzany)

6. Umawiaj się ze znajomymi

  • grupa jest bezpieczniejsza na drodze, kierowcy zwracają na więcej osób większa uwagę niż na pojedynczych kolarzy
  • współdzielony zimowy wysiłek to nieocenione doświadczenie -umówienie się ze znajomymi motywuje do wyjścia z domu
  • w razie awarii jest większa szansa na szybsze jej załagodzenie

 

7. Dbaj o rower

  • najlepiej czyścić co najmniej napęd po każdej jeździ – sól i błoto pośniegowe potrafią zeń uczynić rozkładające się żelastwo gdy nie dbamy o czyszczenie i smarowanie
  • jeśli jeździsz dużo (2-4x w tygodniu) na zewnątrz, najlepiej zaopatrzyć się w tani rower zimowy, przełajówkę lub MTB (są bezpieczniejsze niż wąskie i śliskie opony szosowe), mają też skuteczniejsze hamowanie

8. Jeśli jest za zimno, zostań w domu

  • nie polecam jeździć na szosie poniżej -5*C, a w lesie poniżej -10*C. Ze względów treningowych ćwiczenie w niższych temperaturach niewiele wniesie, a organizm dużo energii zużyje na samo ogrzanie ciała
  • w wyjątkowo zimne dni (nie ma ich aż tak dużo) wybieraj trenażer, bieganie, basen lub siłownię

Komentarze

komentarze