Lubicie stawać w korbach jadąc pod górę? To bardzo efektywna technika jazdy, ale wymaga dobrej techniki, aby nie kosztowała zbyt wiele sił.
Jej zaletą jest odciążenie mięśni czworogłowych na rzecz dwugłowych i ud oraz możliwość wygenerowania wysokiej mocy w krótkim czasie, np. w trakcie ataku lub przeskoku do rywala. Podczas jazdy treningowej pozwala również zmniejszyć monotonię jazdy na siedząco. Staraj się często wykorzystywać jazdę w korbach zwłaszcza gdy masz niską masę ciała (<70kg), bo pozwoli Ci to w efektywny sposób generować wyższą moc na podjazdach tracąc mniej energii niż u zawodników cięższych.
PRAWIDŁOWA TECHNIKA:
podjazdy o długości 100-600m pokonuj w większości na stojąco, zwłaszcza jeśli ich nachylenie wynosi >7% – im bardziej stromy podjazd, tym więcej korzyści daje jazda na stojąco
skup się na głębokim oddechu dostosowanym do kadencji pedałowania na ile to możliwe, pozwoli to nieco zmniejszyć koncentrację na bólu i poprawi efektywność oddychania
napnij mięśnie rąk, staraj się podciągać kierownicę w górę pracująć tricepsem, bicepsem i ramionami. trzymaj kierownicę w szerokim uchwycie górnym – najlepiej za klamkomanetki
tuż przed przejściem do pozycji stojącej wrzuć 1-2 ząbki niżej na kasecie, aby wykorzystać większy nacisk całego ciężaru ciała na pedały i uzyskać lepsze przyspieszenie. Po powrocie do pozycji siedzącej zrzuć też od razu przełożenie na lżejsze, takie jak przed wstaniem.
pedałuj na stojąco w kadencji 60-75, w zależności od stopnia zaawansowania (w większości przypadków im wyższy rytm tym lepiej)
postaraj się, aby pierwszy krok do przejścia na stojąco następował w górnej pozycji korby – wówczas unikniesz szarpnięcia rowerum w tył, co jest bardzo przydatne podczas jazdy w grupie
jeśli ktoś jedzie bezpośrednio za Tobą, daj mu znać że wstajesz – machnij delikatnie obydwiema dłońmi w boki, to znak że będziesz wstawał na pedały
staraj się zminimalizować bujanie rowerem na boki, dzięki temu stracisz mniej energii. Aby to zrobić, skup się na patrzeniu na wprost toru jazdy i oddychaniu. Staraj się, aby bujanie nie wynosiło więcej niż 20-30cm od normalnego toru jazdy
NAJCZĘSTSZE BŁĘDY:
jazda na przełożeniu zbyt twardym (rytm <60 na większości podjazdu)
brak zmiany przełożenia przy powrocie do jazdy na siedząco (na bardziej miękkie)
nadmierne bujanie rowerem
złe dobranie tempa – agresywne przejście do jazdy na stojąco i generowanie wysokiej mocy po czym nagły spadek sił
zbyt częste zmiany pozycji siedzącej na stojącą i odwrotnie